A Piarista Gimnáziumba várjuk azon fiúk és lányok jelentkezését, akik szeretnének egy olyan fejlődési útra lépni, amely egyaránt vezet a teremtett világ minél nagyobb fokú megismeréséhez, műveltségük elmélyítéséhez, spirituális fejlődéshez és a közösségben való kiteljesedéshez. Olyan diákok jelentkezését várjuk, akik számára fontos az, hogy egy igazán diákközpontú, elfogadó, a személy kiteljesedését inspiráló közösségbe kerüljenek, és el tudják fogadni a keresztény értékrendet.
Piarista Gimnázium, Általános Iskola és Óvoda
OM azonosító: 030502
9200 Mosonmagyaróvár, Fő u. 4.
Tel.: 96/576-475, 576-477
E-mail, honlap: iskola@movar.piarista.hu http://movar.piarista.hu
Főigazgató: Nyerges-Zombó Katalin
Tanulmányi területek és kódok:
- 0001 - német nyelvoktató nemzetiségi nevelés-oktatás
- 0002 - emelt óraszámú angol nyelvi képzés
- 0003 - média tanulmányi terület
- 0004 - honvéd kadét közismereti képzés
Német nyelvoktató nemzetiségi nevelés-oktatás
A német nyelvoktató nemzetiségi nevelés-oktatás keretein belül tanuló diákjaink első választott idegen nyelvként a németet heti 6 órában tanulják, amelyből 1 népismereti óra, angolt pedig második választott idegen nyelvként 3 órában. A tanév folyamán ezen tanulmányi területen tanuló diákjaink külön programokon vehetnek részt, például tanulmányi kirándulás német nyelvterületre.
Emelt óraszámú angol nyelvi képzés
Ezen a tanulmányi területen a diákok heti 6 órában tanulnak angolt, heti 3 órában pedig németet.
Média tanulmányi terület
Négy éven keresztül tanulhatnak filmezést, kommunikációt, újságírást, fotózást, podcastkészítést a diákok. A fotózás, kamerahasználat, vágási alapismeretek mellett képet kapnak az online újságírás rejtelmeiről, valamint betekintést nyernek a média világába is. Az elméleti képzést rengeteg gyakorlati óra egészíti ki, melynek során a diákok egyedül, vagy kisebb csoportokban készítenek híradót, filmet, újságot, rádió riportokat, podcastokat. A képzési forma érettségire is felkészít a mozgóképkultúra és médiaismeret tantárgyból.
Honvéd kadét közismereti képzés
A honvéd kadét közismereti képzés során a diákok honvédelmi alapismeretek közismereti tantárgyat tanulnak heti 1-2 órában, amelyen megismerkedhetnek azzal, hogy milyen honvédelmi feladatai vannak a magyar állampolgároknak. Mindezek közben számos, a mindennapi életben is használható tudásra is szert tesznek, ilyen például az elsősegélynyújtás, a terepen való tájékozódás, a táborozási ismeretek vagy akár az önvédelem. Az ebben a képzési formában tanuló honvéd kadétok honvédelmi alapismeretekből érettségizhetnek is, amely felvételi tárgyként szerepel a Nemzeti Közszolgálati Egyetemre történő jelentkezésnél.
A tanórai elfoglaltságot szabadidős programok egészítik ki. Ezek egyrészt az elméletben tanultak gyakorlását segítik, másrészt a diákok számos programon vehetnek részt (pl. sportlövészet, küzdősportok, hagyományőrzés, hadisírgondozás, ejtőernyőzés).
A tagozatra felvett diákok Béri Balogh Ádám honvéd kadét ösztöndíjban részesülnek.
- 3,50-3,99 átlag között: 16.240 forint/hó
- 4,00-4,49 átlag között 30.160 forint/hó
- 4,50 átlagtól 46.400 forint/hó
A képzés a Honvédelmi Minisztériummal és a Honvédelmi Sportszövetséggel kötött szakmai együtműködés alapján valósul meg. További részletek a kadetprogram.hu oldalon olvashatók.
Jelentkezés és felvétel a gimnáziumba
Iskolánk nyitott mindenki előtt, aki elfogadja a keresztény értékrendet.
A jelentkezés feltétele a központi írásbeli felvételi vizsga megírása matematika és magyar nyelv tantárgyakból. A felvételizők iskolánkat is választhatják a központi felvételi dolgozatok megírásának helyszíneként. Az erre való jelentkezés határideje 2024. december 2.
A felvételin elérhető maximális pontszám 200 pont, amely a következőképpen adódik össze:
- A központi írásbeli alapján magyar nyelv: 50 pont
- A központi írásbeli alapján matematika: 50 pont
- A 7. osztály év végi és a 8. osztály félévi eredményei alapján: matematika 10 pont, magyar nyelvtan 10 pont, magyar irodalom 10 pont, idegen nyelv 10 pont, történelem 10 pont, így összesen 50 pont.
- Szóbeli felvételi: 50 pont, melynek részei:
- kommunikáció, beszédkészség: 15 pont
- írott szöveg olvasása, szövegértés: 15 pont
- tájékozottság a lenti témakörök alapján: 20 pont
Tantárgyi felmentéssel rendelkező tanulóknál a hozott- és a szerzett pontok esetén is egy - a diák számára legkedvezőbb - másik tantárgy pontjait duplázzuk.
A központi írásbeli felvételi időpontja: 2025. január 18. (Pótnap: január 28.)
A szóbeli felvételin a közismereti tantárgyakhoz kötődő, az általános iskolai kerettantervi követelményeknek megfelelő és általános műveltséget érintő tájékozottságot vizsgáljuk. A szóbeli felvételin a felvételiző diák
- egy szentírási szövegrészlet és
- egy - a lenti témakörök valamelyikét érintő - szöveg olvasása kapcsán ad számot hitéleti tájékozottságáról, szövegértési, érvelési képességeiről.
- Nemzeti ünnepeink
- Lakóhelyünk és környezetünk (Magyarország földrajza és szomszédos országaink)
- Történelmünk nagyjai
- Magyar Nobel-díjasok
- Híres magyar sportolók, olimpikonok
- Egy magyar szent vagy boldog
- Környezettudatos élet
Ezen túl a felvételi gerincét adó beszélgetés a következő témaköröket érintheti:
- Választott példakép bemutatása
- Kedvenc olvasmány
- Egy saját filmélmény
A szóbeli felvételi időpontja: 2025. március 3., március 4., március 5., március 6. (A pontos időpontról értesítjük a diákokat.)
A felvételiző diákkal és a szülőkkel személyesen beszélgetünk, ezért kérjük, hogy a felvételizőket kísérjék el szüleik. A felvételiző diákok hozzák magukkal a személyi igazolványukat és az e-Krétából kinyomtatott eredményeiket.
A felvételről a fenti pontrendszer összege alapján az igazgató sorrendet állapít meg. A diákok felvétele a felvételi pontszámok sorrendjében történik. Pontazonosság esetén előnyben részesítjük a hátrányos helyzetű tanulót, ezt követően a következő részterületeken elért pontszám alapján állítjuk fel a sorrendet:
- Magyar írásbeli felvételi pontszám
- Matematika írásbeli felvételi pontszám
- Idegen nyelvből 8. osztály első félév végi osztályzat
A sajátos nevelési igényű és beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézségekkel küzdő (SNI, BTMN) felvételizőkre vonatkozó eljárási szabályok alkalmazásához szükségünk van a szülői kérelemre, amelyet alátámaszt a szakértői és rehabilitációs bizottság, illetve a nevelési tanácsadó által kiadott szakértői vélemény. Kérjük, mindezeket csatolják a központi írásbeli jelentkezési laphoz és a felvételi jelentkezési laphoz is!
Speciális szabályok az írásbeli felvételi kapcsán: Felmentést vagy könnyítést (többletidő, segédeszköz használat, részleges mentesítés, pl. a helyesírás értékelése alól) a tanuló akkor kaphat a vizsgaszervező iskola igazgatójától határozatban, ha ezt a szülő kérvényezi, kérését pedig a szakértői vélemény alátámasztja.
Speciális szabályok az ideiglenes rangsorba sorolás és a hozott pontok számítása kapcsán:
- Ha a tanuló az általunk megjelölt tárgyak közül magyar nyelv tárgy értékelése alól fel van mentve, akkor a magyar irodalom jegyét érvényesítjük kétszeresen a hozott pontok számításánál.
- Ha a tanuló a matematika tárgy értékelése alól fel van mentve, akkor a magyar nyelv jegyét érvényesítjük kétszeresen.
- Ha egy tanuló a szakértői vélemény mentén igazgatói határozattal mentességet kapott egy felvételi tárgy teljes értékelése alól, a másik felvételi tárgy pontszámát duplázzuk. Részleges mentesség esetén (pl. helyesírás értékelése alóli mentesítés) az írásbeli pontszámot arányosítjuk. Az SNI-s és BTMN-es tanulók a fenti módon korrigált pontszámaikkal kerülnek az ideiglenes felvételi rangsorba.
Speciális szabályok a végleges rangsor, azaz a felvételi döntés kapcsán: Az SNI-s felvételiző végleges elbírálása kapcsán az igazgató figyelembe veszi a sajátos nevelési igény fajtáját, az intézmény alapító okiratában található intézményi ellátási kört (mozgásszervi, autizmus spektrum zavar, tanulási, figyelem- és magatartásszabályozási zavar) és a felvehető diákok évfolyamonkénti létszámát (max. 10%).
További információk a felvételi eljárásban való részvételükről
A felvételi eljárás fent leírt menete vonatkozik a más intézményekből érkező diákokra és saját nyolcadikosainkra egyaránt.
Nyílt napok
Nyílt napokat tartunk 2024. november 14-én és 19-én. Ezeken a napokon a következőképp ismerkedhetnek intézményünkkel:
8-tól regisztráció a látogatni kívánt órákra,
8.15-től igazgatói tájékoztató,
8.55-től és 9.55-től tanórák látogatása,
10.50-től diákok ismertetői és az iskolánk életét bemutató filmek megtekintése.
A folyamatos tájékozódás céljából kövessék honlapunkat, Facebook-oldalunkat, youtube-csatornánkat!
Továbbtanulási lehetőség
Végzős diákjaink hazai és külföldi felsőoktatási intézmények (egyetemek, főiskolák) bármely szakán folytathatják tanulmányaikat, vagy ha úgy döntenek, bármely szakképzést választhatják. A piarista diákokat általában jellemzi a céltudatosság, a küzdeni tudás és a kitartás. Így a felsőfokú tanulmányaikat záró diplomát jellemzően első nekifutásra, halasztások nélkül megszerzik.
Iskolatörténet
Az első piarista iskolát a rendalapító Kalazanci Szent József 1597-ben nyitotta meg Rómában. Mosonmagyaróvárra Zsidanits István, Moson Vármegye főadószedője hívta meg a kegyes atyákat 1739-ben. Az azóta eltelt évek során számos neves tudós, közéleti személyiség került ki az iskola padjaiból (Eötvös Loránd, Semmelweis Ignác stb.).
Pedagógiánk
A keresztény hit- és erkölcstan határozza meg az iskolai közösség életét. Egyszerre tartjuk fontosnak a szellem, a lélek és a test művelését. Egyszerre vagyunk értékőrzők és értékteremtők. Diákjainkat gondos szeretettel kísérjük a felnőtté válás rögös útján. Gimnáziumunk országos beiskolázású 4 évfolyamos gimnázium.
Iskolánk a Katolikus Egyház tanításával összefüggő viselkedési normákat és megjelenési szabályokat, kötelességeket ír elő (2011. évi CXC. tv. a nemzeti köznevelésről, 32. §).
Elvárjuk tanulóinktól, hogy az általános emberi együttélés szabályainak betartásán túl a keresztény értékrend szellemében alakítsák kapcsolataikat, tiszteljék pedagógusaik és diáktársaik emberi méltóságát.
Hitélet
Mindenki számára biztosított a lelkiismereti- és vallásszabadság.
Iskolánk szerzetesi fenntartási intézmény, ez az alábbiakban is megnyilvánul:
- Elvárjuk tanulóinktól, hogy az általános emberi együttélés szabályainak betartásán túl a keresztény értékrend szellemében alakítsák kapcsolataikat, tiszteljék pedagógusaik és diáktársaik emberi méltóságát.
- Heti két hittanóra órarendi keretek között, mindenkinek saját felekezete szerint.
- Évfolyamtól függően évente kb. 3-4 alkalommal vasárnapi osztálymise.
- Tanítási időben havonta, ünnephez kötődő szentmise.
- Évente három – két-két tanórát igénybevevő – rekollekció (ima, elmélkedés, gyónási lehetőség).
- Nagyböjti egész napos lelkigyakorlat.
- Kerékpáros vagy gyalogos zarándoklat.
- Kalazancius Mozgalom: fakultatív módon szerveződő piarista ifjúsági közösségi csoport beszélgetéssel, imádsággal, kirándulással - szerzetesek és kortárs vezetők irányításával.
Idegen nyelvek
Az idegen nyelveket emelt óraszámban (első idegen nyelv: heti 6 vagy 4 óra, második idegen nyelv: heti 3 óra) tanítjuk korszerű körülmények között. Célkitűzésünk a használható nyelvtudás megszerzése és a középfokú nyelvvizsga letétele. Jelenleg választható nyelvek: angol, német és latin. A nyelvi tagozatos diákok tanulási kedvét és eredményességét külföldi diákcsere programok segítik.
Természettudomány
A fizika, kémia és biológia órákat színesítik szaktantermeinkben elvégzett kísérletek.
Digitális kultúra
Informatika tantermünk modern, minden tanuló számára biztosított a külön munkaállomás.
Sport
A mindennapos testnevelés keretében a sport számos formája biztosított. A foglalkozásokat tornateremben, a sport udvaron, a közeli atlétika pályákon, valamint konditeremben tartjuk.
Művészetek
Énekkarunk kül- és belföldön egyaránt sikereket és rangos előadásokat tudhat maga mögött (Haydn mise, Ghymes koncertek...). Táncosaink szintén ámulatba ejtik a nézőt a népi, a tradicionális és a modern táncokban egyaránt. A hangszeres zene tanulásának lehetősége is biztosított. A diákszínpad és a képzőművészeti szakkörök szintén részei az érzelmi intelligencia fejlesztésének.
Túrák
A tanítási szüneteket és a hétvégéket színesíti, valamint az állóképességet fejleszti a sok tábor, túra és kirándulás gyalog, kerékpáron, kenuval, vitorlásban ülve. Programjainkat a szerény költségek és az igényesség jellemzik. Pályázatok keretében minden gimnazistának lehetősége van eljutni Erdélybe a csíksomlyói búcsú idején. Különösen vonzó táboraink között az erdei vándortábor és a vitorlástábor.